Thalia Theater Hamburg (D)

Het Thalia Theater is een prachtige klassieke schouwburg in de Hamburger Altstadt. Het betreft een beschermd monument met een capaciteit van circa duizend zitplaatsen (voorheen circa dertienhonderd zitplaatsen). Het is één van de grotere podia voor toneel in Duitsland. Binnen het Thalia Theater is de geluidstechniek met onderzoek en begeleiding van alle verschillende akoestische onderdelen vernieuwd, in nauwe samenwerking met een tiental betrokken partijen. Voor de Studer mixer is hiervoor speciaal een flexibele tafel ontworpen en gebouwd.

Opdrachtgever: Seis-Akustik

Botlektunnel en Thomassentunnel

De akoestiek in verkeerstunnels is van groot belang. Door wegbeheerders als Rijkswaterstaat zijn eisen geformuleerd voor de spraakverstaanbaarheid in ontruimingssituaties. Het consortium CS-A15 beheert de Botlektunnel en de Thomassentunnel en zorgt ervoor dat de tunnels in de exploitatiefase aan alle eisen blijven voldoen. Zo is aan de akoestiek en geluidinstallaties van zowel de verkeerstunnelbuizen als de vluchtroutes van deze beide tunnels gerekend en gemeten om een goede spraakverstaanbaarheid op alle relevante locaties in verschillende (extreme) situaties te waarborgen.

Opdrachtgever: CS-A15

De Tweede Kamer

De Tweede Kamer der Staten-Generaal in Den Haag is bij uitstek een zaal waar men elkaar goed moet kunnen verstaan. De spraakverstaanbaarheid is afhankelijk van de bouwkundige akoestiek én de elektro-akoestiek. Bouwkundig gaat het onder andere over afmetingen, vorm, afwerking en inrichting. De elektro-akoestiek gaat over hoe het geluid door een audio-systeem versterkt wordt in de ruimte. De specifieke vraagstelling voor dit project ging met name over de optimalisatie van de elektro-akoestiek en een gegarandeerde kwaliteit van het audio-systeem.

Opdrachtgever: Rijksvastgoedbedrijf (BiZa)

Theater de Vest

De bestaande (bouwkundige)akoestiek in de Pleinzaal van TAQA Theater De Vest in Alkmaar was nog niet conform de wensen van onze opdrachtgever. Om de akoestiek te optimaliseren, zodat ook muziekuitvoeringen op zeer hoog niveau kunnen plaatsvinden, hebben wij metingen verricht, berekeningen uitgevoerd en zijn aanpassingen voorgesteld. Ons advies betrof enkele bouwkundig akoestische voorzieningen en een daarop afgestemde configuratie van de geluidinstallatie. Met de aanpassingen aan de akoestiek, in combinatie met een goed afgestemde geluidinstallatie, is de zaal geschikt voor zowel muziekweergave als ander multifunctioneel gebruik bij behoud van de fraaie architectuur.

Opdrachtgever: TAQA, Theater de vest

Stadsgehoorzaal Leiden

De directie van de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal wenste de Grote Zaal van de Stadsgehoorzaal, die met name voor klassieke muziek wordt gewaardeerd, ook te optimaliseren voor popmuziek, dancefeesten en seminars. Voor de verbetering van de akoestiek zijn meerdere opties uitgewerkt om de zaal te optimaliseren voor de diverse muziekvormen. Wij hebben er rekening mee gehouden dat de zaalakoestiek voor klassieke muziek op hetzelfde hoge niveau blijft zoals die was. Uiteindelijk is een bouwkundig optimalisatie met flexibel te plaatsen materialen tijdens pop- en dancemuziek als ‘beste optie’ naar voren gekomen.

Opdrachtgever: Leidse Schouwburg en Gehoorzaal

Koninklijk Paleis op de Dam

Het zeventiende-eeuwse monumentale paleis met haar veelal akoestisch harde afwerking zoals marmer, geeft de Burgerzaal een specifieke akoestiek met veel galm en reflecties. Deze akoestiek was niet voor elke activiteit in de zaal even optimaal. Wij hebben de bestaande en gewenste akoestiek van de zaal in kaart gebracht. Vervolgens hebben we de mogelijke akoestische voorzieningen en elektro-akoestische mogelijkheden ontworpen en geadviseerd. Uiteraard was hierbij het uitgangspunt dat er geen wezenlijke bouwkundige ingrepen aan het gebouw mogen plaatsvinden. Ook in dit onderzoek is gebleken dat er met slimme voorzieningen soms toch meer mogelijk is dan wellicht verwacht.

Opdrachtgever: Rijksvastgoedbedrijf (BiZa)

Earforce Studio

Earforce verzorgt en regelt muziekcompositie, sounddesign en voice-over opnames. Toen zij in de kelder van het pand aan Duivendrechtsekade 85 in Amsterdam hun ‘vlaggenschip’ wilden gaan bouwen, hebben ze ons om advies gevraagd. De twee opnamestudio’s en de regiekamer mochten onderling uiteraard geen (geluid)hinder van elkaar ondervinden. Maar ook geluid van en naar buiten moest top-geïsoleerd worden. En zo geschiedde. Daarnaast is in alle ruimten de gewenste akoestiek gerealiseerd, waarbij deze in de grote opname zelfs variabel is.

Opdrachtgever: Earforce BV

Niedersächsischer Landtag Hannover (D)

De spraakverstaanbaarheid in de plenaire zaal van het parlementsgebouw moest goed zijn, ondanks de strenge voorwaarden. De locaties van de oude luidsprekers mochten niet veranderd worden. De omvang was bijzonder, 200 microfoons voor sprekers, veel verschillende koppelingen naar TV- en radiostations en aansluitingen naar 450 werkplekken in het pand. Uiteindelijk is het systeem zo ontworpen dat de volledige techniek met één 20” touchpanel kan worden bediend.

Opdrachtgever: Seis Akustik

Hoofdkantoor Rijk-Zwaan

Het hoofdkantoor van Rijk-Zwaan in De Lier heeft een groot atrium gekregen. Dit is niet alleen een verkeersuimte, het is ook een verblijfs- en ontvangstruimte. Des te belangrijker dat de akoestiek van dit atrium optimaal is. De ruimte is nu een prettige ruimte om te verblijven ondanks het grote volume en de hoeveelheid glas.

Opdrachtgever: RoosRos Architecten

Opera Slaska (Pl)

In deze prachtige historische Poolse Opera stond de set al klaar voor Aida. In de nacht was het voor ons eerder zoeken naar de ‘Phantom of the Opera’, een schoonheidsfoutje in de (elektro-)akoestiek. We ‘zochten’ met onze meetapparatuur in de Orchestra Pit, op de balkons en zelfs daarboven. We hebben 'm gevonden en weten nu hoe we de zaal een fantastische akoestiek kunnen geven!

Opdrachtgever: Telos Audio