In samenwerking met dBvision zorgen we al meer dan 10 jaar voor de maandelijkse uitgave van het populaire online magazine Geluidnieuws. Daarom in deze spotlight; Ruben van Moppes, adviseur bij dBvision en redacteur van Geluidnieuws.
Het Geluidnieuws magazine bestaat binnenkort 20 jaar. In 2001 opgezet door Elly Waterman en ruim 10 jaar later een co-productie van dBvision en Het GeluidBuro. Wat is voor jullie de belangrijkste drijfveer om het blad elke maand weer uit te brengen?
Het is goed om onze voelsprieten uit te zetten en een vinger aan de pols te houden over wat er zoal speelt aan issues met betrekking tot geluid in Nederland. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor commerciële adviesbureaus maar ook voor gemeentes en de overheid. Met het selecteren, bundelen en delen van interessante en actuele nieuwsberichten met andere professionals, creëren we een platform voor de wereld van geluid in Nederland.
Wat hoop je te bereiken bij de lezers?
Op veel plaatsen in Nederland spelen geluid-issues. Zoals bijvoorbeeld overlast van de vele festivals (dit jaar even niet), vliegtuigen, motoren en scooters, de ‘geluidsdeken’, (‘lelijke’) geluidschermen, windturbines, de interpretatie van jurisprudentie of de vaak moeizame vergunningsprocedures voor sommige bedrijven. Het is fijn als je een kwestie op dit vlak aan het onderzoeken bent en je leest hoe ze dat elders hebben aangepakt. En of de oplossing wel of niet succesvol was. Dat geldt voor professionals, maar ook voor burgers die last hebben van geluid.
Er zijn bijna 1700 abonnees op de maandelijkse nieuwsbrief van het magazine. Wie zijn de lezers en wat valt daarbij op?
Traditioneel zijn het professionals van adviesbureaus, gemeentes en van de overheid. Niet onlogisch gezien mijn antwoord hiervoor. Sinds twee jaar is onze website een stuk professioneler geworden waardoor ook Google en steeds meer burgers ons weten te vinden! De laatste tijd zien we in elk geval meer aanmeldingen van gmail-adressen in plaats van werkgerelateerde mailadressen.
Bij een platform hoort eigenlijk ook een vorm van onderlinge communicatie onderling. Is het een idee om een forum te koppelen aan het blad?
Dit idee speelt inderdaad al een tijdje. Het zou de geluidsproblematiek verder kunnen brengen als we een platform faciliteren waarbij iedereen kan bijdragen aan discussies over geluid. Bij dezen een oproep aan onze lezers om hun mening daarover te geven. In de editie van december dit jaar zal een poll worden meegenomen waarin lezers voor (of tegen) kunnen stemmen en hun mening kunnen onderbouwen.
Wil je geluidnieuws ook maandelijks in je mail ontvangen of wil je direct een vacature of een advertentie plaatsen?
Bel voorinformatie naar 088 6818820 of mail naar redactie@geluidnieuws.nl
Wij horen graag van je!